Overzicht compressies voor steps
Compressiesystemen voor stuntsteps zijn cruciaal voor je configuratie. Ze zorgen voor een stevige verbinding tussen je bar, headset en voorvork in de setup. Of je nu net begint met steppen of al wat ervaring hebt en op zoek bent naar een nieuwe compressiekit, deze gids biedt essentiële inzichten in stuntstep compressie.
We bespreken de voor- en nadelen van de meest voorkomende compressiesystemen en beoordelen hun compatibiliteit met de andere onderdelen van je step. Aan het eind begrijp je welk type compressie het beste bij je past en hoe je de prestaties van je stuntstep kunt maximaliseren.
SCS Compressie uitgelegd
1: Stuur (geen gleuf) 2: Compressie bout 3: Top Cap 4: SCS clamp 5: C-ring 6: Voorvork 7: Deck (headtube & headset)
SCS, wat staat voor Standard Compression System, wordt geprefereerd vanwege zijn robuustheid en gebruiksgemak. Het wordt vanwege zijn sterkte beschouwd als het optimale compression-systeem voor intensief gebruik. Hoewel het iets zwaarder is, is SCS compatibel met zowel standaard als oversized sturen.
SCS Compression installeren
Bij dit systeem wordt de clamp aan de voorvork bevestigd met een interne compression bout en een top cap die druk uitoefent op een interne rand in de clamp. De bout wordt ingeschroefd in een starnut of een ingebouwde schroefdraad in de voorvork, waarbij nieuwere SCS-voorvorken vaak ingebouwde schroefdraad hebben. De clamp zet de bar vast met vier bouten.
Bekijk de onderstaande video voor een tutorial over de installatie van SCS compression:
Bars die op SCS Compression passen
Je hebt een bar zonder gleuf aan de onderkant nodig voor een SCS setup. Anders zal de clamp de gleuf dichtdrukken, waardoor de bar kan breken. Je kunt de bar inkorten om de gleuf te verwijderen of een geschikte SCS bar adapter gebruiken.
Specifieke SCS Clamps
Een SCS clamp is nodig omdat het compressiemechanisme in de clamp zit. Zorg ervoor dat de binnendiameter van je clamp overeenkomt met de buitendiameter van je bars - de standaard 32 mm of de oversized 35 mm maat.
Let op: Als de binnenrand van de SCS clamp niet hoger is dan de bovenkant van de voorvork, is een goede verbinding met de voorvork onmogelijk. Gebruik een spacer voor de headset om de hoogte van de clamp aan te passen.
SCS-compatibele voorvorken
Compatibiliteit met SCS compression omvat alle HIC- en SCS-voorvorken (HIC- en SCS-voorvorken verschillen niet).
Inzicht in HIC Compressie
1. Stuur 2. Compressie bout 3. Bovenste kap 4. IHC-vulplaat 5. C-ring 6. Voorvork 7. Deck (headtube & headset)
De term HIC verwijst naar Hidden Internal Compression (verborgen interne compressie). Hoewel het niet de lichtste is, is het lichter dan SCS en eenvoudiger te monteren. HIC heeft echter een gleuf in het stuur nodig, wat het kan verzwakken - een nadeel dat niet aanwezig is bij SCS.
HIC compressie instellen
Om HIC te installeren, wordt een HIC vulplaat op de vork geplaatst en een compressie bout met een topdop zet deze vast op de headtube van het stuntstep deck, waardoor de vork op zijn plaats wordt gefixeerd. De bar wordt met een clamp rond de buis van de voorvork vastgezet.
Bekijk het installatieproces van HIC compression onderdelen in de volgende video:
HIC sturen
Sturen die compatibel zijn met HIC hebben een binnendiameter van 32 mm en een buitendiameter van 35 mm, met materialen zoals staal of titanium voor stevigheid. Aluminium bars hebben een grotere buitendiameter, maar een kleinere binnendiameter vanwege de dikkere buis die nodig is voor duurzaamheid. Daarom zijn ze niet geschikt voor een HIC opstelling. Deze stangen hebben een gleuf aan de onderkant.
HIC-klemmen kiezen
Je clamp moet de gleuf van de bar volledig bedekken voor een HIC-configuratie. Je hebt een clamp nodig met een binnendiameter van 35 mm (oversized) voor deze opstelling.
Voorvorken geschikt voor HIC
HIC/SCS voorvorken kunnen worden gecombineerd met een HIC compression systeem.
Belangrijk: Er kan een HIC Spacer nodig zijn voordat de shim op het voorvork wordt gemonteerd voor optimale compressie en vastzetten van de setup.
Duiken in IHC Compressie
1. Stuur 2. Compressie bout 3. Bovenste kap 4. IHC-vulplaat 5. C-ring 6. Voorvork 7. Deck (headtube & headset)
IHC, oftewel Internal Hidden Compression, heeft veel kenmerken van HIC, maar heeft als voordeel dat het een lichtgewicht samenstel is met behoud van effectieve compressie.
Een belangrijk verschil tussen IHC en HIC is de maat van de voorvorkas. IHC-voorvorken hebben een slankere as, waardoor ze compatibel zijn met stangen met een binnendiameter van 28 mm en aluminium stangen met een standaard binnendiameter van 28 mm en een oversized buitendiameter van 35 mm kunnen gebruiken.
IHC-compressie installeren
De IHC setup vereist een compression ring in de headset lager, passend bij de slankere voorvork. Deze ring stabiliseert voorvork- of balhoofdlagerbewegingen.
Monteer een vulring op de buis van de voorvork en plaats er vervolgens een top cap overheen. De bout voor de compressie wordt in de schroefdraad van de voorvork geschroefd en zet de bovendop stevig vast, waardoor compressie ontstaat.
Bekijk de volgende video voor gedetailleerde instructies voor het installeren van IHC compression:
Details van IHC-compatibele sturen
IHC past op sturen met een (standaard) binnendiameter van 28 mm en een gleuf in de basis.
Geschikt voor alle bars met de standaard 28 mm binnendiameter en met een gleuf, het IHC-systeem vereist een adapter voor bars met een grotere binnendiameter bij gebruik van oversized stalen of titanium opties.
Clamp keuzes voor IHC
De binnendiameter van uw clamp moet overeenkomen met de buitendiameter van uw bar voor een goede pasvorm en om de veiligheid te garanderen.
Voorvork vereisten voor IHC
IHC voorvorken zijn speciaal ontworpen voor IHC compression, met slanke assen die cruciaal zijn voor gewichtsvermindering. In tegenstelling tot HIC kan IHC werken met stangen met een standaard binnendiameter van 28 mm.
Let op: Zorg ervoor dat de IHC-vulplaat groter is dan het deel van de voorvorkbuis dat uit de headtube steekt, anders krijg je problemen met de compression. Voeg indien nodig een Spacer toe om de headset goed vast te zetten.
ICS-compressie onderzoeken
ICS - wat staat voor Inverted/Internal Compression System - is beroemd omdat het licht en betaalbaar is. Er zijn minder onderdelen nodig dan bij andere systemen.
ICS kan echter lastig te installeren en te onderhouden zijn. Hoewel het lichte ontwerp aantrekkelijk is voor ervaren parkrijders die bedreven zijn in landingen, is het niet zo veerkrachtig als SCS.
ICS Compressie installeren
Bij ICS wordt een bout voor compressie door de onderkant van het voorvork gebruikt. Het uiteinde van de bout gaat in een starnut in de stang. ICS heeft minder onderdelen nodig dan andere systemen.
Installatie en onderhoud kunnen omslachtig zijn; het voorwiel moet verwijderd worden om de compressiebout af te stellen. Ook het verwijderen van de stang betekent het wiel losmaken en de bout volledig losdraaien.
Bekijk de video hieronder voor meer informatie over de installatie van ICS compression:
ICS-compatibele sturen
Om effectief te zijn, is ICS afhankelijk van een starnut die stevig in het stuur is geplaatst. Bij stalen en titanium bars kan het gladde oppervlak slippen en de compression loslaten. Aluminium staven zijn zachter en houden starnuts beter vast. Daarom raden we voor ICS compression aluminium bars of bars met ingebouwde starnuts aan.
ICS-staven hebben meestal een binnendiameter van 28 mm en een basissleuf, vergelijkbaar met IHC- en HIC-staven. Buitendiameters variëren van 32 mm tot 35 mm, dus zorg ervoor dat de clamp compatibel is met de buitenmaat van je bar.
Inzicht in ICS-10 compression
ICS-10 lijkt sterk op standaard ICS, afgezien van de schroefdraadmaat van de compression bout.
Een ICS-10 bout heeft een M10 schroefdraad vergeleken met de M6 schroefdraad van gewone ICS.
Deze bouten zijn sterker en duurzamer dan de dunnere M6-modellen.
Bekijk de video voor installatie van ICS10 compression:
Compressiesystemen Videogids
Deze uitgebreide video behandelt de basisprincipes van SCS-, HIC-, IHC- en ICS-10-compressiesystemen, perfect om je inzicht in stepcompressie te vergroten.