Powerslide laarzen thermisch vormen
Thermovormen van laarzen
SHMR-technologie
SHMR, ook wel Super Heat Mouldable Resingenoemd, wordt gebruikt in moderne raceschoenen. In tegenstelling tot traditionele laarzen die vertrouwen op thermoforming, is de constructie van de kuip totaal anders. Er wordt een hittevormbare epoxy gebruikt die verschillende lagen koolstofvezel met elkaar verweeft. Raceschoenen met SHMR-technologie kunnen op elk punt in de kuip door warmte worden gevormd, dankzij de epoxy die overal in de kuip en tussen elke koolstofvezellaag wordt aangebracht. Deze epoxy kan herhaaldelijk worden gegoten zonder dat de werking afneemt. De giettemperatuur voor raceschoenen met SHMR-Technologie is relatief laag, rond de 80-90 graden Celsius. Een bijkomend voordeel van SHMR-Technologie is een kleine afname in het gewicht van de schaal.
Schoenen met SHMR-technologie zijn onder andere:
- Powerslide: Double X, Vision, Vision Junior, Infinity, C8, PH9
- Core Racing: Vi-Pro, Icon, Triple X2
Thermo vellen
Deze "old school" methode wordt nog steeds gebruikt in veel heat mouldable speed boots. Thermo sheets zijn dunne lagen van warmtevormbare composieten die tussen de carbonlagen van de shell worden geplaatst. Meestal worden deze sheets gebruikt rond de enkel van de laars. Het gieten kan alleen plaatsvinden in gebieden die zijn uitgerust met thermo sheets, omdat koolstofvezel zelf niet kan worden gegoten.
Nadelen van thermovellen: Herhaaldelijk verwarmen leidt tot broosheid en beperkt het vormproces. Thermovellen ontbreken volledig in Powerslide of Core Racing schoenen.
Wat is de procedure voor het thermisch gieten van schaatsen?
Dankzij onze geavanceerde SHMR-technologie, ook bekend als Super Heat Moulding Technology, is de volledige collectie Powerslide en Core Racing carbon schoenen ontworpen voor heat moulding.
Volg deze instructies voor een optimaal resultaat.
Gebruik een oven of warmtepistool om je laarzen te gieten.
Belangrijke opmerking! Heat moulding kan op elk segment van de schaal worden gedaan. Het is aan te raden om het frame aan de schoenen bevestigd te houden en het aanmeten zittend uit te voeren. Vermijd het uitoefenen van het volle gewicht op de schaatsen tijdens het warmteafgietselproces!
- Verwijder de wielen en maak de veters en gesp los.
- Verwarm de oven voor op 80 °C - 90 °C
- Plaats de schoen in het midden van de oven
- Houd de schoen ongeveer 10-15 minuten in de oven tot de schaal bij de cuff buigzaam wordt.
Waarschuwing: Plaats je voet niet in een hete laars om brandwonden te voorkomen!
Metalen gespen of oogjes kunnen ook je vingers verbranden!
- Laat de laars iets afkoelen en controleer de temperatuur met je vinger voordat je erin stapt.
- Maak de veters en gesp goed vast
- Zorg ervoor dat je been in de juiste schaatspositie staat
- Laat de schoen afkoelen
- Als er ongemak optreedt, gebruik dan het plastic uiteinde van een schroevendraaier om het betreffende deel te vervormen.
- Herhaal dit proces met de andere schoen
Als je eerste resultaten niet bevredigend zijn, kun je de schoenen zo vaak als nodig warm maken.
Waarschuwing: Houd bij het gebruik van een warmtepistool een veilige afstand van ongeveer 20 cm tot het bovenleer om te voorkomen dat het materiaal verschroeit.
Welke soorten speedboots kunnen een warmtegietbehandeling ondergaan?
De meeste fabrikanten van speedboots bieden modellen aan die geschikt zijn voor heat moulding. Vraag bij je plaatselijke dealer of de fabrikant na of er "thermo sheets" of een vergelijkbare technologie worden gebruikt in hun carbonlaarzen. Onthoud dat koolstofvezel alleen niet geschikt is voor warmgieten. De afwezigheid van deze specifieke laag in een laars maakt de laars onvervormbaar, met uitzondering van de SHMR Technologie in de Powerslide en Core Racing modellen van koolstofvezel.
Is herhaaldelijk warmtevormen mogelijk voor mijn laarzen?
Met SHMR technologie zijn meerdere pogingen mogelijk.
Laarzen die zijn gemaakt met thermovellen hebben de neiging om te verzwakken bij herhaaldelijk gieten. We adviseren om het proces te beperken tot het strikt noodzakelijke. Overweeg custom boots als hardnekkige problemen met de pasvorm niet kunnen worden opgelost met heat moulding.
Waarom duurt het zo lang voordat Powerslide en Core Racing schoenen buigzaam worden?
Het antwoord ligt in de kwaliteit van de epoxy tijdens de productie van de schaal! Epoxy van slechte kwaliteit wordt zachter bij lagere temperaturen, wat het proces vereenvoudigt en versnelt, maar dit is niet voordelig. Bij Powerslide en Core Racing gebruiken we alleen superieure epoxy, die bij hogere temperaturen zacht wordt, waardoor de giettijd toeneemt.
Schoenen met schalen die buigzaam worden bij extreem lage temperaturen kunnen onbedoeld warm worden door blootstelling aan direct zonlicht tijdens opslag in een auto.