Scooterwielen kopen
Elk wiel heeft 2x lagers en 1x Spacer nodig om goed te functioneren.
Wielen zijn gemaakt van verschillende materialen, maten, hardheden, profielen en verschillende kernen.
De bijgevoegde illustratie verduidelijkt het onderscheid.
Kernen
- Massieve kern: Een stevige kern voor maximale duurzaamheid.
- Kern met spaken: Deze kern heeft gaten en uitsparingen, wat een lichter maar minder robuust wiel oplevert!
- Holle kern: Ontworpen met een holle binnenkant voor lichtheid, terwijl het nog steeds sterk is. (Niet zo sterk als een massieve kern)
- Plastic kern, niet afgebeeld: Plastic kernen hebben een kortere levensduur en bieden enige flexibiliteit.
- Honingraatkern, niet afgebeeld: Deelt het concept van de holle kern, maar is nog lichter door geperforeerde gaten.
Profielen
- Plat profiel (dit profiel biedt verbeterde rubbersterkte en maximale grip)
- Smal profiel (een slanke vorm zorgt voor meer snelheid)
Hardheid
- De hardheidsschaal loopt van 0-100a, waarbij 100a het hardst is. De meeste step wielen hebben een hardheid van 85a.
- Harde wielen gaan lang mee, zijn gladder, maar leveren meer snelheid!
- Zachte wielen slijten sneller, maar bieden uitstekende grip, waardoor ze ideaal zijn voor parken en binnenomgevingen.
- Als de hardheid van het wiel niet wordt vermeld door de fabrikant, kun je het het beste proberen.
Lagers in het wiel plaatsen
- Lagers kunnen lastig zijn om in een wiel te plaatsen. We hebben hier een videogids voor het plaatsen van lagers in een stepwiel met een metalen kern.
Tips
- Zorg ervoor dat de lagers altijd perfect uitgelijnd zijn met het midden; een verkeerde uitlijning kan zowel de lagers als het midden van het wiel beschadigen.
- Als je een hamer gebruikt om het wiel of de lagers in te brengen, vervalt de garantie en kun je geen schadevergoeding meer eisen.
- Sommige wielen met een vlak profiel zijn mogelijk niet compatibel met voorvorken met een puntprofiel.
- Vervang wielen wanneer ze versleten zijn om persoonlijk letsel te voorkomen en de Flex fender rem te beschermen.
Garantie of regelmatige slijtage?
Wielen die zijn ontworpen voor trucs worden vaak blootgesteld aan extreme druk en hebben daarom een beperkte levensduur in vergelijking met andere wielen.
Het uitvoeren van draaiende trucs zoals een tail whip of een 360 resulteert in zijwaartse landingen, waardoor de wielen onder druk komen te staan. Bij herhaaldelijk gebruik kunnen wielen breken of losraken.
Dus hoe bepaal je of schade in aanmerking komt voor een garantieclaim of dat het te wijten is aan normaal gebruik?
Vlakke plekken
Hard remmen waarbij de rem blokkeert, kan een wiel tegen het asfalt drukken en "vlakke plekken" veroorzaken. Dergelijke vlekken creëren rechte lijnen op de ronding van het wiel, wat leidt tot een hobbelige rit.
"Vlakke plekken" zijn geen fabricagefouten en vallen niet onder de standaard garantie. Ze zijn het gevolg van verkeerd stepgebruik, omdat geen enkel wiel veerkrachtiger is dan asfalt.
Dehub
Hieronder zie je twee wielen: de linker is relatief nieuw met minder dan 30% slijtage, naast een volledig nieuw wiel aan de rechterkant.
Als een wiel bijna nieuw lijkt met minimale slijtage en zichtbare urethaanafscheiding van de naaf heeft, kan een productiefout de oorzaak zijn, zoals hieronder afgebeeld:
Als het wiel daarentegen meer dan 40% slijtage heeft en het urethaan nog vastzit maar beschadigd is, is het waarschijnlijk geen productiefout.
Om te bepalen of er sprake is van een productiefout, raadpleeg je onze schadegids voor informatie die je nodig hebt om een claim in te dienen.
Terug naar Een custom stuntstep bouwen
Terug naar Stuntsteppen die hier worden besproken.